10 Digitale tips til gründere

Espen Grimmert, Bård Arne Nerårs fra Ressursbasen samt Sidsel Humberset og June Kristiansen fra Etablerersentret var strålende fornøyd etter en morgen med mange gode tips til gründere. (Foto: Sparebanken Vest)
Espen Grimmert, Bård Arne Nergård fra Ressursbasen samt Sidsel Humberset og June Kristiansen fra Etablerersentret var strålende fornøyd etter en morgen med mange gode tips til gründere. (Foto: Sparebanken Vest)

I dag kunne Etablerersenteret og Sparebanken Vest samle 100 flinke gründere til et frokostmøte om sosiale medier. Det er særlig kjekt når vi kan invitere arbeidsomme folk som tør satse til banken.

Et godt eksempel var Bård Arne Nergård fra Ressursbasen. Han forstår hvordan bedriftsledere, rekrutterere og jobbsøkere tenker. Den kunnskapen brukes nå til å hjelpe jobbsøkere å få frem sitt fulle potensial. Nergård har hatt god hjelp av både Etablerersenteret og Sparebanken Vest, og deltok på frokostseminaret for å få gode råd om markedsføring i sosiale medier.

Noen av tipsene fra foredraget kommer her.

1.Ta i bruk Google Min bedrift
Google Min Bedrift gir deg mulighet til å styre hvordan bedriftsprofilen din vises når noen søker etter bedriften din eller lignende bedrifter på Google Søk og Maps. Du kan enkelt oppdatere telefonnummer, åpningstider, adresse, legge ut spesialtilbud etc. Det hele er enkelt og gratis.

2. Husk at Facebook fremdeles er kongen av sosiale medier
Facebookbruken faller litt. Men med 83% av befolkningen som brukere og 74% som daglige brukere er det ingen sosiale medier som er i nærheten av å true posisjonen til Facebook. For de fleste bedrifter blir Facebook den viktigste markedsføringskanalen i sosiale medier, og her må bedriften være lett å finne. Hos Facebook, som hos Google, må du oppgi all kontaktinformasjon for virksomheten.

3. Du må elske dine fornøyde kunder

Vi brukere kan anmelde bedriften din hos Google og anbefale den hos Facebook. Jakt på de gode anbefalingene og svar når noen anbefaler bedriften din i sosiale medier. La kundene forstå at du lytter og setter pris på tilbakemeldinger.

4. Det populære innholdet vinner i nyhetsstrømmen
Nyhetsstrømmen hos LinkedIn, Twitter, Instagram og Facebok favoriserer kraftig det populære innholdet, det vi brukere engasjerer oss i. Det hjelpe ingenting å ha mange som liker siden din om du deler kjedelig innhold. Bruk gode bilder korte tekster og gjerne video. Mål hva som engasjerer og tren på å lage innhold som virker. Lokalt og nært innhold vinner gjerne. Gründere bør ofte bruke seg selv i postene.

5. 1 – 10 – 100 regelen
Både som enkeltpersoner og bedrifter kan vi dele noen få, virkelig gode innlegg i sosiale medier. Vi kan komme med langt flere kommentarer, både til innlegg på vår side og på andre sider. Vær aktiv i diskusjonen! Det gir økt synlighet til det du engasjerer deg i. Og kanskje skal du by på 100 ganger så mange likes som innlegg. Vis at du ser det som sies til deg med en tommel opp, og vær raus med å gi en tommel opp til andre.

6. Messenger er din nye bestevenn for god kundedialog
Facebook bygger stadig ut Messenger funksjonalitet slik at det blir en bedre og bedre plattform for god dialog med kundene dine. Jeg anbefaler at du leser deg opp på hvordan Messenger kan hjelpe din bedrift.

7. Vær bevist på hva du vil oppnå når du annonserer

Du må hjelpe Facebook ved å fortelle hva målet med hver enkelt annonsekampanje er. Start med målsetningen, så velger du rett målgruppe også lærer du av resultatene du oppnår. Over ser du hvordan det ser ut når du bruker Facebook Business Manager. Lær deg litt om de mer avanserte annonseverktøyene til Facebook.

8. Sjekk ut Facebook Blueprint
Facebook har samlet mer enn 90 gode e-læringskurs under overskriften Facebook Blueprint. Her kan du lære det aller meste om både betalt og utebalt bruk av både Facebook og Instagram og til og med ta eksamen. Sjekk ut kursene på de områdene hvor du føler at du trenger mer kunnskap.

9. Bygg et stort eget nettverk i sosiale medier
Mange av oss, og spesielt gründere, vil ha glede av et stort nettverk i sosiale medier for å kunne nå ut med de gode budskapene. Men bygg nettverket på en riktig måte. De fleste vil føle det feil om du legger til noen på LinkedIn eller Facebook som du aldri har møtt. Lær det kutymen i de ulike sosiale media, og være den beste utgaven av deg selv på alle plattformer.

10. Ikke glem LinkedIn
LinkedIn er for mange av oss det beste stedet å spare på forretningsforbindelser. Lær deg å utnytte LinkedIn til fulle. Noen gode råd fra meg finner du her.

Kommenter artikkelen nedenfor: