Mobilbanken til Sparebanken Vest ble brukt svært hyppig av vestlendinger på julehandel. Nå åpnes appen daglig. Med langt over 3 millioner innlogginger i desember er bruken av bank på mobil nå fire ganger så stor som bruken av den «gammeldagse» nettbanken.
Sekunder etter at du har betalt for en kopp kaffe på Starbucks kan du nå i mobilbanken se hvor mye penger du har brukt og hvor. – Etter at vi som første sparebank skrotet «reservert beløp» og umiddelbart viste kundene hvor de hadde brukt kortet sank telefonene til oss fra rådville kunder merkbart forteller, kundekonsulent Britt Njaastad.
Glade kunder betjener seg selv
Det geniale med mobilbanken er at kundene nå kan utføre flere og flere tjenester selv, smiler senior kunderådgiver Bjarte Throndsen.
I begynnelsen ble appen vår mest brukt til å sjekke saldo. Etter at du kan få pushvarsel når nye regninger kommer liker mange best å betale regningene via mobil. En rekke nye tjenester ble lansert i 2018. Tjenester som bidrar til å gjøre mobilbanken til vårt desidert mest populære bankkontor:
- Du kan nå opprette konto til barna dine raskt og enkelt
- Forbrukslån tilbys på mobil
- Boliglånet kan økes på mobil
- Kredittkort kan bestilles
- Fondssparingen starter du enkelt
Og du kan gjøre alt det praktiske som å sperre kort, endre regionsperre, betale inn ekstra på et lån eller endre forfallsdato.
Lett tilgjengelig for god service – chat i appen
Stadig flere kunder fikser altså det nye kortet, konto til barnet eller forbrukslånet selv. Men vi er selvsagt lett tilgjengelig når kundene trenger hjelp, understreker Bjarte. – Nå bruker vi mer tid på rådgivning knyttet til det kundene trenger hjelp til, og mindre tid på å løse enkle praktiske oppgaver for kundene.
Mange tar også opp mobilen for å chatte med oss. Vi er tilgjengelige på chat til klokken 23.00 alle dager. Når du chatter kan vi ofte hjelpe raskere og mer presist enn via telefon. Vi kan sende deg lenker og bruksanvisninger og svare i det tempoet kundene ønsker. Vi anbefaler at du chatter via mobilbanken istedenfor kanaler som Facebook. Når du chatter fra mobilbanken din vet vi at det er deg vi snakker med og kan lettere dele informasjon kun du som kunde skal ha.
Rekordbruk av mobilbanken
Antall mobilbankbrukere i desember har altså slått alle rekorder. Da brukte 125.969 av våre kunder appen, en økning på mer enn 1.500 brukere siden forrige rekordmåned, november. I snitt åpnet de appen nær 26 ganger. Det 3,2 millioner besøk. En økning på mer enn 600.000 siden desember 2017.
Nettbanken er fremdeles hårfint større enn mobilbanken om vi måler antall kunder som bruker tjenesten. Litt over 133.000 kunder logget inn i nettbanken i desember. Men der er man langt sjeldnere på besøk, i snitt kun 5-6 ganger i måneden. Med banken «i lomma» øker bruken kraftig og mange føler de har langt bedre oversikt over egen økonomi.
Helt opp til aldersgruppen 34-45 år har vi nå flere mobilbankbrukere enn besøkende i nettbanken. Og de eldste kommer raskt etter. Vi har mange lykkelige mobilbankbrukere over 80 år. Neste desember er vi derfor sikre på at mobilbanken er mer populær enn nettbanken, også når vi teller antall brukere.
Kommenter artikkelen nedenfor: