Rekordbruk av bankapp i desember

- Det blir alltid mobilbankrekorder i juni når vestlendingene reiser på ferie. I juni i fjor passerte mobilbanken for første gang 3 millioner innlogginger, i år forbereder vi oss for langt høyere tall. Her jubler glade Sparebanken Vest medarbeidere for rekordtall for mobilbanken. De vet at kundene som først begynner å bruke banken på mobil elsker tjenesten. Fra venstre Janne Karin Heggelund, Britt Njaastad, Marian Bognø, Hege Stølen Mikalsen, Bjarte Throndsen og Kenneth Turøy (Foto: Sparebanken Vest)
- Det blir alltid mobilbankrekorder i juni når vestlendingene reiser på ferie. I juni i fjor passerte mobilbanken for første gang 3 millioner innlogginger, i år forbereder vi oss for langt høyere tall. Her jubler glade Sparebanken Vest medarbeidere for rekordtall for mobilbanken. De vet at kundene som først begynner å bruke banken på mobil elsker tjenesten. Fra venstre Janne Karin Heggelund, Britt Njaastad, Marian Bognø, Hege Stølen Mikalsen, Bjarte Throndsen og Kenneth Turøy (Foto: Sparebanken Vest)

Mobilbanken til Sparebanken Vest ble brukt svært hyppig av vestlendinger på julehandel. Nå åpnes appen daglig. Med langt over 3 millioner innlogginger i desember er bruken av bank på mobil nå fire ganger så stor som bruken av den «gammeldagse» nettbanken.

Sekunder etter at du har betalt for en kopp kaffe på Starbucks kan du nå i mobilbanken se hvor mye penger du har brukt og hvor. – Etter at vi som første sparebank skrotet «reservert beløp» og umiddelbart viste kundene hvor de hadde brukt kortet sank telefonene til oss fra rådville kunder merkbart forteller, kundekonsulent Britt Njaastad.

Glade kunder betjener seg selv

Det geniale med mobilbanken er at kundene nå kan utføre flere og flere tjenester selv, smiler senior kunderådgiver Bjarte Throndsen.

I begynnelsen ble appen vår mest brukt til å sjekke saldo. Etter at du kan få pushvarsel når nye regninger kommer liker mange best å betale regningene via mobil. En rekke nye tjenester ble lansert i 2018. Tjenester som bidrar til å gjøre mobilbanken til vårt desidert mest populære bankkontor:

Og du kan gjøre alt det praktiske som å sperre kort, endre regionsperre, betale inn ekstra på et lån eller endre forfallsdato.

Lett tilgjengelig for god service – chat i appen

Via chat i appen kan du få god praktisk hjelp og få svar på spørsmål om lån, sparing og forsikring.
Via chat i appen kan du få god praktisk hjelp og få svar på spørsmål om lån, sparing og forsikring.

Stadig flere kunder fikser altså det nye kortet, konto til barnet eller forbrukslånet selv. Men vi er selvsagt lett tilgjengelig når kundene trenger hjelp, understreker Bjarte. – Nå bruker vi mer tid på rådgivning knyttet til det kundene trenger hjelp til, og mindre tid på å løse enkle praktiske oppgaver for kundene.

Mange tar også opp mobilen for å chatte med oss. Vi er tilgjengelige på chat til klokken 23.00 alle dager. Når du chatter kan vi ofte hjelpe raskere og mer presist enn via telefon. Vi kan sende deg lenker og bruksanvisninger og svare i det tempoet kundene ønsker. Vi anbefaler at du chatter via mobilbanken istedenfor kanaler som Facebook. Når du chatter fra mobilbanken din vet vi at det er deg vi snakker med og kan lettere dele informasjon kun du som kunde skal ha.

Rekordbruk av mobilbanken

Antall mobilbankbrukere i desember har altså slått alle rekorder. Da brukte 125.969 av våre kunder appen, en økning på mer enn 1.500 brukere siden forrige rekordmåned, november. I snitt åpnet de appen nær 26 ganger. Det 3,2 millioner besøk. En økning på mer enn 600.000 siden desember 2017.

Nettbanken er fremdeles hårfint større enn mobilbanken om vi måler antall kunder som bruker tjenesten. Litt over 133.000 kunder logget inn i nettbanken i desember. Men der er man langt sjeldnere på besøk, i snitt kun 5-6 ganger i måneden. Med banken «i lomma» øker bruken kraftig og mange føler de har langt bedre oversikt over egen økonomi.

Helt opp til aldersgruppen 34-45 år har vi nå flere mobilbankbrukere enn besøkende i nettbanken. Og de eldste kommer raskt etter. Vi har mange lykkelige mobilbankbrukere over 80 år. Neste desember er vi derfor sikre på at mobilbanken er mer populær enn nettbanken, også når vi teller antall brukere.

Kommenter artikkelen nedenfor: