Kundeutbytte

På en vanlig ukedag har mobilbanken vår i snitt 136 009 innlogginger, men torsdag 2. april var ikke en vanlig dag. En SMS med beskjed om at kundeutbyttet var annonsert skapte storm i mobilbanken og vi kunne feire med ny trafikkrekord.

– 189 294 innlogginger! For en drømmedag, sier produkteier Eirik Eidem.

Han leder arbeidet med utviklingen av kundeutbyttetjenesten i Sparebanken Vest sin app – for øvrig den bankappen i landet med høyest snittscore i Google Play og App Store.

– Det er utrolig gøy å se at appen vår nå har blitt primærkanalen for kundene. Vi bygger stadig flere gode tjenester her, som Min Økonomi og Mine abonnementer – og disse får du rett i lommen, sier Eidem.

Appen knuser nettbanken i bruk

I juli i fjor passerte appen nettbanken når det gjelder antall innlogginger, og bruken av appen øker stadig. Torsdag hadde vi «bare» 46 387» innlogginger i nettbanken – mobilbanken er altså fire ganger så populær.

Rekord i appen
Denne kurven viser hvor mange innlogginger det har vært i Sparebanken Vest sin app hver dag i 2020. Den taggete kurven skyldes at app-bruken som regel går drastisk ned i helgene, og som du ser så gjorde pilen et kraftig hopp da kundeutbyttet ble lansert torsdag.

Med banken så lett tilgjengelig øker bruken kraftig – en gjennomsnittlig Sparebanken Vest-kunde som bruker appen logger seg inn 25 ganger i løpet av en måned. Nettbankbrukeren klarer seg med 5 ganger.

– Vi får mange tilbakemeldinger fra kunder som syns at det å ha banken så lett tilgjengelig gir dem bedre kontroll over egen økonomi. Det er nok ekstra viktig for folk i den krevende tiden vi står i nå. Vi er glade for å kunne bidra til å gjøre det så enkelt som mulig for kundene våre. Når vi i tillegg kan begeistre dem slik vi gjorde i går, da er det virkelig gøy å være med på å lage Norges beste mobilbank, sier Eidem.

80 prosent ga tjenesten toppscore

IT-avdelingen jobbet på spreng gjennom dagen for å passe på at appen ikke skulle knele på grunn av den store pågangen. På ett tidspunkt måtte banken stoppe utsendelsen av SMS og 40 000 meldinger ble spart til dagen etter fordi trykket på appen ble for stort.

Det gikk heldigvis bra og det gikk ikke lang tid før godordene begynte å strømme inn. 80 prosent av brukerne ga tjenesten toppscore og dette er noen av kommentarene vi fikk:

– Dette var en utrolig flott oppmuntring å få i en tøff økonomisk tid. Tusen hjertelig takk SPV!
– Takk! Meget god grunn til å være meget lojal til banken! Håper alle kunder ser på det slik. Settes pris på!
– Flott bank som bryr seg om kundene sine uansett.

Les mer om kundeutbytte på våre nettsider.

Tilgjengelig på chat og telefon

Kunderådgiverne Johan P. Stølan og Joachim Ohnstad tar imot telefoner fra glade Sparebanken Vest-kunder.

Vi fikk også merke pågangen på telefon og chat fra storfornøyde kunder som hadde sjekket kundeutbyttet sitt.

– Flere av kundene ringer for å få bekreftet beløpet sitt og det er tydelig at dette betyr mye for dem, sier kunderådgiver Johan P. Stølan.

Korona-krisen gjør at mange av våre dyktige kunderådgivere befinner seg på hjemmekontor. Denne ordningen har heldigvis fungert svært godt, ifølge Anita Østerbø, direktør for Direktebank.

– Vi er like tilgjengelig nå som før og besvarer telefon, chat og e-post mellom klokken 7 og 23 alle dager, forsikrer hun.

Har du ikke appen?

I mobilbank-appen logger du deg inn med ansiktet eller fingeren og får alle banktjenestene du trenger på ett sted. I begynnelsen ble appen vår mest brukt til å sjekke saldo, men appen er også mye mer:

  • Du får oversikt over og kan kansellere abonnementene dine
  • Du får fullstendig oversikt over din egen økonomi med Min Økonomi
  • Du kan nå opprette konto til barna dine raskt og enkelt
  • Boliglånet kan økes på mobil
  • Du kan booke et møte med rådgiveren din
  • Kredittkort kan bestilles
  • Fondssparingen starter du enkelt

Har du ikke appen enda? Les mer og last den ned til telefonen din her.

Kundeutbytte skjermdump

Kommenter artikkelen nedenfor: