BankID-tips

Telefonlinjen inn til Sparebanken Vests kundesenter har vært rødglødende den siste tiden. Mange lurer på det samme – BankID.

– Det er fortvilende når vi vet at mange må vente. Samtidig ønsker vi å bruke tid med hver og én av dem som ringer og sørge for at de lykkes med aktiveringen av BankID-appen. Vi legger ikke på før vi er sikker på at kunden kommer i mål – det tar litt tid, sier Anita Østerbø, leder for Direktebank i Sparebanken Vest.

Last ned BankID-appen til telefonen din her

Forsvinner ikke over natten

BankID på mobil forsvinner ikke over natten. Tjenesten skal gradvis fases ut, og de aller fleste vil ha tilgang til den en god stund framover.

– Det er først når du bytter mobilabonnement eller SIM-kort, mister mobilen eller glemmer din personlige pin-kode til BankID på mobil at du blir berørt av endringen, sier Anita.

– BankID med kodebrikke og BankID-passord, som de fleste kjenner godt til, skal leve videre sammen med den nye BankID-appen, legger hun til.

Skjønner at folk blir stresset

Selv om BankID på mobil vil fungere for de fleste i en god stund enda, jobber banken nå med å få over kundene på den nye BankID-appen.

– Vi anbefaler at du laster ned og aktiverer BankID-appen før du bytter SIM-kort. Da har du alternativet klart før du mister tilgangen til BankID på mobil, forklarer Anita.

Du finner gode veiledninger til hvordan du aktiverer BankID-appen på bankid.no

– Kundesenteret vårt er åpent fra 7 om morgenen til 23 om kvelden, og hvis du ikke kommer gjennom med en gang, så kan du velge at vi ringer deg tilbake, sier Anita Østerbø, leder for Direktebank i Sparebanken Vest.

Helt normalt med ventetid i aktiveringen av appen

Her er de vanligste årsakene til at aktiveringen av BankID-appen går tregt eller stopper helt opp, og tips til hva du kan gjøre med det:

  1. Du må ha en aktiv BankID for å kunne bruke BankID-appen. Denne kan ha «gått ut på dato» om du kun har brukt BankID på mobil den seneste tiden. Sjekk mobilbanken om BankIDen din er aktiv. Det gjør du ved å gå til Meny – Innstillinger – BankID. Hvis du får beskjed om at BankIDen er inaktiv, kan du aktivere den på nytt.
  2. Husker du BankID-passordet ditt? BankID-passordet er det samme som du bruker sammen med kodebrikken. Dette passordet trenger du når du skal bruke appen. Om du har glemt passordet, kan du bestille nytt passord i mobilbanken eller nettbanken.
  3. Når du aktiverer BankID-appen med kodebrikke eller BankID på mobil, må du vente én time før du kan ta appen i bruk. Dette får du melding om på telefonen din og gjelder alle. Det er altså ikke telefonen din det er noe galt med.
  4. Du kan også aktivere BankID-appen med kode som blir sendt på SMS eller e-post. Dette er et godt alternativ for deg som nylig har aktivert BankID eller bestilt nytt BankID-passord. Med denne metoden er det ingen ventetid i selve aktiveringen av appen, men du må vente syv dager med å kunne bruke appen.

Har du akkurat bestilt ny BankID eller nytt passord, kan det være lurt å vente i 15 minutter etter at du har fått den nye BankIDen eller det nye passordet, ifølge Anita. Det kan nemlig ta litt tid før alt er synkronisert.

Ring kundesenteret når det er minst trykk

Og skulle du trenge hjelp og må ringe kundesenteret, så er det ett triks som du bør notere deg: styr unna lunsjtid.

– Mange ringer oss når de har lunsjpause – da er køen størst hos oss. Kundesenteret vårt er åpent fra 7 om morgenen til 23 om kvelden, og hvis du ikke kommer gjennom med en gang, så kan du velge at vi ringer deg tilbake, sier hun.

Kommenter artikkelen nedenfor: