Verdens største pepperkakeby frontes i verdens største betalingsapp.
PÅ OMVISNING: (f.v.) Pepperkakeby-sjef Steinar Kristoffersen, Berit Svendsen i Vipps, Pepperkakeby-arkitekt Kjersti Hjelmeland Brakstad og konserndirektør Bjørg Marit Eknes i Sparebanken Vest. (Foto: Nils Olav Sæverås)

– Alipay har skapt et fantastisk økosystem omkring sin betalingstjeneste, deres app inneholder også livsstils-tips, forbrukerinformasjon og informasjon om forhandlere. Det de har klart, på sin raske ferd mot 700 milloner brukere i Kina, er en inspirasjon for andre betalingstjenester, sier Vipps’ internasjonale direktør Berit Svendsen.

GODT SAMARBEID: (f.v.) Jan Erik Kjerpeseth er konsernsjef i Sparebanken Vest og styremedlem i Vipps, mens Sikander Hauser leder Alipays operasjoner i de nordiske landene, Tyrkia og Afrika. (Foto: Nils Olav Sæverås)

Bergen og Pepperkakebyen vies ekstra stor internasjonal oppmerksomhet som en del av samarbeidet mellom Vipps og Alipay.

– Vår app gir alle Alipay-brukere et pushvarsel med en gang de lander i Bergen. Nå i desember vil dette varselet gjøre Alipay-brukere på besøk i Bergen oppmerksomme på Pepperkakebyen, forteller Sikander Hauser i Alipay.

– Vi gjør dette fordi vi vil at våre brukere skal bli oppmerksomme på det mest fortreffelige tilbudet for enhver sesong, og akkurat nå før jul så er det tilbudet Pepperkakebyen, legger Hauser til.

Alipay-appen har også er rekke anbefalingsfunksjoner som gjør den egnet til å benytte i reiseplanleggings-fasen. Dette kan bergenske utsalgssteder som tilbyr Alipay dra nytte av.

– Kinesere har gjerne en grundig planleggings-fase før de drar på feire, så dette er en svært viktig funksjon, sier Sikander Hauser.

40 utsalgssteder tilbyr allerede Alipay

Den store andelen kinesiske turister i Bergen er en vesentlig grunn til at samarbeidet mellom Alipay og Vipps lanseres i Bergen, og til at tilbudet fra Alipay allerede er tilgjengelig hos 40 forhandlere og utsalgssteder i Bergen.

– Dette er en god start, men vi vil absolutt ha med oss flere. Når vi nærmer oss sommersesongen, så bør kinesiske turister ha mulighet til å betale på den måten de foretrekker, nemlig Alipay, på de fleste utsalgssteder, og da er det Sparebanken Vest som er kontaktpunktet i Bergen for de utsalgsstedene som ønsker å tilby Alipay, sier Berit Svendsen.

På samme måte er også Vipps opptatt av å bli tilgjengelige i utlandet. På nyåret blir Spania det første landet utenfor Norge der Vipps blir tilgjengelig, i samarbeid med finske ePassi.

Enkel og effektiv teknologi

Konsernsjef i Sparebanken Vest, Jan Erik Kjerpeseth, er også styremedlem i Vipps. Han er tydelig på at avtalen med Alipay innbærer at Vipps nå samarbeider med et av verdens aller viktigste selskaper innen betalingstjenester.

– Vi ser at tyngdepunktet i verdensøkonomien har forflyttet seg østover de siste årene. Det kinesiske markedet er stort og blir stadig viktigere. I tillegg ser vi at kinesisk turisme i Norge øker med 20 prosent årlig, og har gjort det de siste fem årene. Med Alipay har kinesere en tjeneste som alle bruker, og som i tillegg er imponerende enkel. Man scanner en QR-kode, det er ikke behov for noen betalingsterminal, sier Kjerpeseth.

– Selv om det er enkel teknologi, så er alle sikkerhetshensyn ivaretatt. Utsalgsstedet får umiddelbart bekreftelsen på at betalingen har gått igjennom, sier Berit Svendsen.

Internasjonal leder i Alipay, Sikander Hauser, mener at Alipay og Vipps er to selskaper som passer hverandre utmerket.

– Begge selskapers hovedtanke er å skape enkle løsninger innen mobiltransaksjoner. I tillegg så passer det godt for Alipay å samarbeide med et selskap som har den fantastiske rekkevidden i sitt marked som Vipps har. I rekkevidde er Vipps unike i Europa, sier han.

– En tredje årsak, som man slett ikke skal undervurdere, er at vi har hatt veldig god kjemi med menneskene i Vipps, forklarer Sikander Hauser.

Internasjonal forretningsutvikler i Vipps, Ruimin Yang, tester Alipay og QR-kodeteknologien på Fisketorget i Bergen. (Foto: Nils Olav Sæverås)

Kommenter artikkelen nedenfor: