25.000 har testet tjenesten som viser hvor mye du kan øke boliglånet ditt innenfor den sikkerhet du har i boligen. (Foto: Sparebanken Vest)
25.000 har testet tjenesten som viser hvor mye du kan øke boliglånet ditt innenfor den sikkerhet du har i boligen. (Foto: Sparebanken Vest)

Vi får svært mye skryt, og litt kjeft, for vår nye løsning for selvbetjent økning av boliglånet. Mer enn 2.000 boliglånskunder har svart på en undersøkelse om tjenesten. Kun 16% sier at det ikke er aktuelt å bruke den.

Allerede noen måneder etter lansering har mer enn 25.000 av våre boliglånskunder sjekket hvor mye de kan øke boliglånet. Mange har søkt og flere hundre millioner er utbetalt i økte lån.

Klare tilbakemeldinger fra kundene våre deler seg i fire kategorier:

  1. – WOW, så enkelt, kjapt og tilgjengelig. Flott løsning!
    Svært mange er fornøyde med å være sin egen banksjef. 7% av de som svarte sier de allerede har søkt om økt lån via tjenesten og kun 16% sier altså at det er uaktuelt å benytte denne. Vi smiler stort av tilbakemeldinger som Synes denne løsninga var helt kurant. Slippe å gå i banken med masse papirer. Så dette er supert! Og Dette virket veldig bra for vårt vedkommende. Raskt, nøyaktig og enkelt. Har allerede søkt og fikk positivt svar.
  2. – Den verdivurderingen er latterlig!
    Løsningen henter en antatt boligverdi fra Eiendomsverdi.no. For mange stemmer den svært godt. Men noen blir provosert over en lav verdi. Da iler vi til og sier at det ikke er vi i Sparebanken Vest som setter verdien, den settes automatisk og selvsagt kan huset ditt ha en langt høyere verdi.16% av de drøyt 2.000 som svarte på vår spørreundersøkelse om tjenesten mente verdien var alt for lav. Vi får klare beskjeder om at boligverdien er latterlig eller håpløs. Men det er dessverre så langt vi kommer med en automatisk løsning i dag. Er verdien for lav kan du selv endre denne og legge ved en ny takst. Heldigvis treffer Eiendomsverdi godt for de fleste. 80% mener verdien er passe eller bare litt for høy/lav.
  3. – Jeg liker personlig kontakt med banken
    Noen svarer at de heller vil møte oss for å diskutere et økt boliglån. Det er våre kunder selvsagt alltid velkomne til! Enten et møte på et kontor, eller du kan snakke med en av våre rådgivere på telefon helt til kl. 21 om kvelden. Denne tjenesten er kun for deg som ønsker å betjene deg selv, eller som vil sjekke hvor mye du kan øke boliglånet før du tar en prat med banken.
  4. – Hvorfor får jeg ikke opp en verdi på boligen min?
    Løsningen kan dessverre ikke brukes av alle. Boligverdi «finner ikke» en verdi på alle boliger og noen ganger er det ting knyttet til sikkerheten på det eksiterende boliglånet som gjør at tjenesten ikke kan benyttes. Til kunder med slike lån må vi bare si beklager og at dere selvsagt som alltid er velkommen til å diskutere boliglån i et møte eller over telefon. Gode rådgivere vil alltid være tilgjengelig.

 

Mange vurderer å bruke tjenesten allerede i år

Når vi spør kundene hvor sannsynlig det er at de vil bruke tjenesten det nærmeste året, er det kun 16% som sier det ikke er aktuelt. Et overraskende lavt tall! Mange har jo uansett ikke noe behov for å øke lånet nå, eller de ønsker ikke å øke gjelden de har.


Mer enn hver fjerde respondent sier at det er sannsynlig at de vil øke boliglånet via denne tjenesten allerede i år. Vi er også glade for at 50% sier det er lite sannsynlig. Dette er nå låntagere som vet om og har testet tjenesten. De har ikke noen umiddelbare planer om å øke lånet. men plutselig må taket skiftes eller badet skal pusses opp. Da er det for mange fint å vite at det nå er en ny måte å øke boliglånet på. Lett tilgjengelig i mobil eller nettbanken din.

Kommenter artikkelen nedenfor: