Helene hjelper med å realisere boligdrømmer

Helene og kollegaene hennes hjelper kunder med alle typer spørsmål om privatøkonomi.

– Vi er veldig stolte av at kundene våre var de som var mest fornøyde med banken sin i 2017, sier Helene Terkelsen.

Helene Terkelsen synes det er ekstra gøy og givende når hun kan hjelpe noen med å komme seg inn på boligmarkedet. – Jeg blir så glad på kundens vegne.

Helene Terkelsen og hennes kollegaer jobber for at du skal få hjelp – når det passer for deg.

– Det hender jo at drømmeboligen plutselig dukker opp. Da er det godt å vite at hjelpen ikke er langt unna, sier Helene Terkelsen, finansiell rådgiver i Sparebanken Vest.

– For ikke så lenge siden hadde jeg en kunde som var på visning en søndag, og han falt pladask for leiligheten som han «bare måtte ha». Han kontaktet oss samme kveld per telefon. Budrunden startet allerede mandag klokken 12. Innen den tid hadde vi sørget for at han hadde finansiering i orden, og kunne delta i budrunden. Få timer senere ble han den lykkelige eieren av ny bolig, forteller Helene.

Norges beste kundeservice

Helene Terkelsen jobber på et av rådgivningsteamene til Sparebanken Vest. Sammen med dyktige kollegaer svarer hun på kundehenvendelser som kommer via telefon, chat eller kontaktskjema på bankens hjemmeside.

Helene Terkelsen er en av mange autoriserte finansielle rådgivere i direktebanken, som hjelper kundene også på kveldstid og i helgene. Her er hun sammen med Eirik Vevatne (til venste) og Magne Rommetveit Fivelstad.
Helene Terkelsen er en av mange autoriserte finansielle rådgivere i direktebanken, som hjelper kundene også på kveldstid og i helgene. Her er hun sammen med Eirik Vevatne (til venste) og Magne Rommetveit Fivelstad. (Foto: ToveLise Mossestad/M-Fotodesign)

Teamet til Helene gjør åpenbart en god jobb. 31. januar vant Sparebanken Vest Kundeserviceprisen for 2017, Norges største studie innen kundeservice med 20.000 intervjuer årlig.

– Vi er veldig stolte av at kundene våre var de som var mest fornøyde med banken sin i 2017. Våre gode digitale løsninger kombinert med god rådgiving og hjelp var utslagsgivende for at Sparebanken Vest vant prisen «Norges Beste Kundeservice» for bankbransjen i fjor, sier Helene.

Se også: Eirin og Martin er studenter og ferske boligeiere

Helene og kollegaene hennes hjelper kunder med alle typer spørsmål rundt privatøkonomi; alt fra lånesøknader, sparing, om man bør velge fast eller flytende rente til råd om forsikring ut fra livssituasjon og økonomi.

– Det vi rådgir og hjelper aller flest kunder med, er boliglån og finansieringsbevis, mye fordi vi tilstreber god rådgiving og rask utbetaling av lån. Ulike spareformer innen aksje og fond er også veldig i vinden, ikke minst pensjonssparing, sier hun.

Rask avklaring

Kunder som henvender seg til via bankens nettside blir etter kort tid kontaktet av Helene eller en av hennes kollegaer. Alle ansatte er autoriserte finansielle rådgivere med lang erfaring. Kundene kan derfor være trygge på at de får solid rådgiving. Rådgiverne er også sertifiserte til å gi råd om forsikring.

– Etter rådgiver-samtalen sender vi mail med bekreftelse på låneramme og finansieringsbevis, dermed er kunden klar for budrunden, sier Helene Terkelsen. (Foto: ToveLise Mossestad/M-Fotodesign)

– Det er ikke alltid det passer å ha et møte med det lokale bankkontoret. Vi er lett tilgjengelig og svarer på henvendelser også i helger og på kveldstid. Kundene kan dermed treffe oss når det passer dem best. Vi er tilgjengelig når kunden trenger det, understreker hun.

Terkelsen poengterer den korte veien fra Sparebanken Vest til både Eiendomsmegler Vest og Frende Forsikring.

– Vi sitter tett på hverandre og kjenner hverandre derfor godt. Det kommer kundene våre til gode, sier hun.

Se også: Hvor mye boliglån kan jeg få, og bør jeg velge fast eller flytende rente?

Lett tilgjengelig

Det er ikke lenger slik at du må møte opp i banken for å søke om boliglån. Sparebanken Vest har gode digitale løsninger, og du kan enkelt søke om boliglån på nettsiden. Her lastes all nødvendig dokumentasjon opp, slik som skattemelding og lønnslipper. Deretter vil Helene eller en av hennes kollegaer ta kontakt per telefon.

– I samtalen med oss kartlegges økonomiske rammer, og vi har en full økonomisk gjennomgang. Etter samtalen sender vi mail med bekreftelse på låneramme og finansieringsbevis, dermed er kunden klar for budrunden.

Ved store økonomiske beslutninger snakker Helene gjerne om mer enn selve boliglånet. Bortfall av inntekt ved sykdom, uførhet og i verste fall død kan ha store økonomiske konsekvenser. I løpet av en samtale er Helene derfor også opptatt av at kunden får god forsikringsrådgivning.

Det starter med en god spareplan

Veien til boligdrømmen starter med sparing til egenkapital. I tillegg til egenkapital, må du ha god nok inntekt for å få et boliglån.

Uansett hvilken måte du velger å kontakte Sparebanken Vest på, kan du være sikker på at du treffer på en kompetent og engasjert rådgiver.
Uansett hvilken måte du velger å kontakte Sparebanken Vest på, kan du være sikker på at du treffer på en kompetent og engasjert rådgiver. (Foto: ToveLise Mossestad/M-Fotodesign)

Dessverre er det ikke alltid at kunden kan få låne så mye som kunden ønsker. I slike situasjoner synes Helene det er viktig å gi råd om hvordan drømmen om egen bolig kan oppnås.

– Da hjelper vi med å lage en plan, og starter med en oversikt over kundens økonomi. Når vi lager budsjett, ser vi på hvor mye man må spare for å få nok egenkapital, hvordan man kan spare smart og vi ser på andre løsninger. Det er for eksempel flere barn som får hjelp av foreldrene ved at disse stiller som realkausjonister for barnas boliglån.

Helene og hennes kollegaer hjelper kundene med å vurdere ulike alternativer.

Lokale rådgivere på hele Vestlandet

– Man må være glad i å prate med mennesker i denne jobben. Vi treffer mennesker i alle livssituasjoner og livsfaser. Derfor er det viktig at vi er gode medmennesker i tillegg til å være dyktige rådgivere.

Noen vil ha de gode rådgivningssamtalene ansikt til ansikt, andre via telefon.

– Vi har mange gode rådgivere du kan treffe på et av våre lokale kontorer. Uansett hvilken måte du velger å kontakte oss på, kan du være sikker på at du treffer på en kompetent og engasjert rådgiver.

Kommenter artikkelen nedenfor: