
Disse henvendelsene kommer ikke nødvendigvis bare på SMS. De kan også komme via e-post eller telefon. En enkel tommelfingerregel er at ingen seriøse aktører vil be deg oppgi innloggingsdetaljer gjennom telefon, SMS eller e-post.
Se etter skrivefeil og rare lenker
«Phishing» kalles det ofte, og det baserer seg i stor grad på tilliten forbrukere har til troverdige merkevarer som for eksempel banken og BankID. Alle kan bli utsatt for slike forsøk, men vi ser at særlig de over 60 år blir utsatt for slike henvendelser.
«Olga-svindel» kalles det når svindlerne målrettet angriper eldre som kanskje er mindre datakyndige. Det betyr at det er viktig at alle holder seg oppdatert på hvilke grep som reduserer risikoen for å bli svindlet.
ꟷ I svindelforsøk på SMS ser avsenderen troverdig ut, mens innholdet virker mistenkelig. De kjennetegnes ofte av at de ber deg følge en lenke for å ordne noe som haster. De inneholder gjerne skrivefeil og en lenke som ser unormal ut, forteller Per Thorsheim, sikkerhetsekspert i BankID BankAxept.
Ta kontakt med banken
På e-post kan det være andre kjennetegn som avslører svindelforsøk.
ꟷ Først bør du sjekke om avsenderadressen ser troverdig ut og er riktig stavet. Du bør også sjekke nettadressene til eventuelle lenker ved å holde musepekeren over. Dersom disse ser mistenkelig ut, anbefaler vi å slette e-posten, fortsetter Thorsheim, som oppfordrer deg til å sjekke med banken dersom du er i tvil om du er blitt utsatt for et svindelforsøk.
Avslør svindel med disse grepene:
- Aldri oppgi BankID-informasjon til andre, verken venner, familie eller banken.
- Alternativt kan du be en av dine nærmeste veilede deg. Da bør du selv logge inn og taste inn passordet ditt, uten at noen ser det.
- Vi i Sparebanken Vest eller BankID vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon.
- Undersøk om du har mottatt e-poster fra samme e-postadresse tidligere.
- BankID sender ikke ut SMSer som inneholder lenker. Får du en SMS med en lenke fra noen som utgir seg for å være BankID, så er dette svindel.
- Bruk et unikt passord for BankID. Bruk gjerne en enkel og positiv setning som er lett å huske. Husk at du kan bruke mellomrom i BankID-passord! Dette vil fungere som et spesialtegn.
- Ta heller kontakt med oss en gang for mye enn en gang for lite om du mistenker svindel.
Slik kan svindelforsøkene se ut:
Merk deg navnene som meldingene kommer fra, og lenkene som er oppgitt. Dette er et eksempel på hvordan svindlerne bruker navn som misbruker BankID-navnet for å lure deg.

Det å trykke på lenken i SMSen trenger ikke å være skadelig i seg selv. Det viktigste er at du ikke gjør som svindlerne ber om og legger igjen personlig informasjon.
Dette er en svindelnettside. Til tross for et realistisk utseende, er dialogen uvant og nettadressen er mistenkelig:

Kommenter artikkelen nedenfor: