Med Statsraad Lehmkuhl i bakgrunnen kunne Arbeiderpartiets Rigmor Aasrud og Bjørg Marit Eknes diskutere fremtidens banknæring under Arendalsuka (Foto: Sparebanken Vest)

– Jeg tror på en kombinasjon av gode digitale løsninger og den nærheten som lokale banker representerer, sa Arbeiderpartiets finanspolitiske talsmann Rigmor Aaserud i en debatt med bl.a. konserndirektør Bjørg Marit Eknes under Arendalsuka.

Eknes er helt enig: – Vi tror kundene ønsker å bli betjent digitalt, men i de store hendelsene vil mange snakke med en god rådgiver. Eknes understreket at nå er Sparebanken Vest sin kombinasjon av lokal tilstedeværelse og veldig gode digitale løsninger en suksessoppskrift. Sparebanken Vest får flere kunder og tar markedsandeler

De gode digitale løsningene kommer ikke av seg selv. Sparebanken Vest satser derfor stort på å bygge opp et kompetent og slagkraftig IT-miljø. 150 utviklere sitter nå i banken. – Når vi skal skape gode og enkle brukeropplevelser som gjør livet lettere for kundene må utviklere jobbe tett og godt sammen med de som sitter nærmest kundene, forteller konserndirektøren for innovasjon og kundeopplevelse.

Stor tro på lokal tilstedeværelse
I debatten med både politikere og bankledere var det enighet om at lokal tilstedeværelse, samarbeid og rask teknologisk utvikling er viktig. Rigmor Aaserud ga bransjen mye skryt og var imponert over hvordan bankene samarbeider om gode teknologiske løsninger. – Det norske bankvesenet er veldrevent og effektivt med høy kundetilfredshet, understreket hun.

I panelet under debatten «Fremtidens bank – en sparebank» fant vi blant annet Rigmor Aasrud (Ap), Ola Borten Moe (Senterpartiet), Bjørg Marit Eknes (Sparebanken Vest), Lisbeth Nærø (Fana Sparebank) og Ingjerd B. Spiten (DNB) (Foto: Sparebanken Vest)


Bekymret over forbrukslånsbankene

– Vi leter nå etter grep for å tøyle forbrukslånsbankene ennå enda mer, f.eks. at de ikke får tilgang til inndrivningsapparatet, fortalte Aaserud

Eknes er glad for myndighetenes vilje til å regulere forbrukslånsbankene. – Gjeldsregisteret er utelukkende positivt. Det gjør oss i stand til å være en bedre rådgivere for kundene.

De tradisjonelle bankene er ikke hyppige brukere av namsmannen, slik forbrukslånbankene er. Bankenes rådgivere og kredittvurderingsmodeller sikrer at låntagerne får lån de kan leve godt med. For første gang får nå de tradisjonelle bankene oversikt over kundenes forbrukslån og kredittkortgjeld, noe som åpner for bedre og mer tillitsbasert rådgivning.


Bulder Bank er en djerv satsing

Sparebanken Vest sin nye Bulder Bank fikk oppmerksomhet i debatten. Bulder Bank er en ren mobilbank som ikke er rettet mot den typiske sparebankkunden, men de som ønsker å være heldigitale. Med Bulder Bank vil Sparebanken Vest for første gang bli en nasjonal aktør.

– Den kraftige digitale satsingen på Bulder Bank gir oss mulighet til å gi bedre og mer brukervennlige tjenester også til Sparebanken Vest sine kunder, sier Eknes. Hun understreker at Sparebanken Vest og Bulder Bank vil være distinkt forskjellige og appellere til ulike målgrupper, men begge vil dra store fordeler av et stort, felles og kompetent IT miljø i Sparebanken Vest sine lokaler i Bergen.

Kommenter artikkelen nedenfor: