Frank Bjørndal med pass
- Hvis det er noen trøst så må faktisk jeg også legitimere meg på nytt – og jeg har jobbet i Sparebanken Vest i snart 35 år! sier Frank H. Bjørndal, konserndirektør for personmarked i Sparebanken Vest.

Mange av våre bankkunder har fått eller vil få beskjed på SMS eller i brev om at de må legitimere seg med pass eller førerkort i banken. Det er en viktig grunn til at bankene nå ber om gyldig legitimasjon. Når vi kjenner og kan dokumentere identiteten til kundene våre, kan banken lettere forebygge og oppdage økonomisk kriminalitet.

Tillit er avgjørende

Det å drive bank i dag er noe helt annet enn for bare 10 år siden. Nye regler gjør at du nå kan få tilgang til kontoer fra flere banker i én og samme nettbank eller mobilbank. Da blir tillit mellom bankene en viktig forutsetning, forklarer Frank H. Bjørndal, Konserndirektør for personmarked i Sparebanken Vest.

– Med oppdatert legitimasjon kan vi gi en garanti for at kunden er den han eller hun gir seg ut for å være. Dette er særlig viktig nå som kundene kan velge å dele kundedata mellom bankene sine og helt avgjørende når det er snakk om overføring av penger mellom banker, sier Bjørndal.

– Noen av våre kunder har vært i Sparebanken Vest i årevis – hvorfor må også de legitimere seg på nytt?

– I Sparebanken Vest er vi stolte av at vi kjenner kundene våre godt. Samtidig er det sånn at gamle rutiner for legitimering ikke er tilstrekkelige i dag, derfor er vi nødt til å legitimere alle kunder. Hvis det er noen trøst så må faktisk jeg også legitimere meg på nytt – og jeg har jobbet i Sparebanken Vest i snart 35 år!

Legitimer deg fra sofaen eller i banken

Den enkleste måten å oppdatere legitimasjonen på er å laste opp et bilde av passet ditt og et bilde av deg selv i nettbanken eller i mobilbanken. Da kan du være ferdig legitimert uten å forlate godstolen. Du kan også møte opp i et av våre kontorer uten å avtale time på forhånd.

Passet er ikke bare et reisedokument – det er den beste og sikreste formen for legitimasjon. Derfor anbefaler banken at du legitimerer deg med pass. Har du ikke pass, kan du bruke førerkort som er utstedt etter 1.1. 1998.

– Noen kunder har verken pass eller førerkort. Hva skjer med dem?

– Vi åpner også for at kunder som ikke har førerkort eller pass under visse forhold kan identifisere seg med bankkort. Har du kun bankkort som legitimasjon anbefaler vi at du kontakter vårt kundesenter for vurdering av dine muligheter, sier Bjørndal.

Vi utvider åpningstidene

Legitimering i kontor
Annbjørg Vågen har vært kunde i Sparebanken Vest i nesten 30 år. Hun fikk hjelp av Ingunn Syska på kontoret i Bergen sentrum til å skanne passet sitt. Hele prosessem tok tre minutter og Vågen fikk tatt nytt bilde til bankkortet i samme slengen.

Hvis en kunde ikke legitimerer seg innen fristen, vil kort eller kontoer bli sperret for uttak inntil vedkommende har vist gyldig pass eller førerkort, eller tatt kontakt for å avtale ny frist.

– Det vil vi selvfølgelig helst unngå. Vi prøver å gjøre det enkelt for kundene våre gjennom gode digitale løsninger og ved å utvide åpningstidene i kontorene. Vi ser også på muligheten for å oppsøke kunder der de er – for eksempel på sykehjem eller på steder der Sparebanken Vest hadde kontor før, sier Frank H. Bjørndal.

Har du spørsmål?

Våre rådgivere på Kundesenteret står klare til å svare på spørsmål på telefon fra klokken 07-23.00 – også i helgene. Du kan nå oss på 915 05555 og trykke 8 for spørsmål om legitimering.

Les mer om legitimering på nettsidene våre.

Kommenter artikkelen nedenfor: