Utviklerne i Team App og Team Onboarding i Sparebanken Vest møtes til daglig digital kaffeprat.

– Det er ikke bare-bare å kjøre kreative utviklingsprosjekter på hjemmekontor. Det kommer litt an på hvilken fase man er i – det er vanskelig å jobbe med de tingene man ikke helt vet hvordan man skal løse, men veldig effektivt når man har kommet i utføringsfasen, sier Eirik Eidem, produkteier i Sparebanken Vest.

– Alt er laget «på huset»

To av bankens utvikler-team har samarbeidet om å gjøre det mulig å bli kunde i Sparebanken Vest-appen; Team App og Team Onboarding. Med jevnlige statusmøter på video og småavklaringer underveis, var teamene godt samkjørte selv når de satt hver for seg.

All kommunikasjon foregikk i åpne fora på Slack, slik at alle kunne følge med. Og alle var nøye med å holde seg unna dem som trengte arbeidsro og markerte seg som «opptatt». I tillegg foregikk alle telefonsamtaler med video.

Sparebanken Vest er den bank-appen i Norge med høyest snittscore i App
Store og Google Play.

– Når vi sitter på hjemmekontor er det viktig at vi sørger for at vi ser hverandre. På kontoret skjer dette naturlig både på arbeidspulten, i møter og ved kaffemaskinen. Med alle er på hjemmekontor innførte vi derfor raskt at alle møter skulle foregå på video og en daglig digital kaffeprat, sier Eidem.

Utviklingsprosessen gikk faktisk bedre enn han hadde håpet på.

– Det unike med utviklermiljøet i Sparebanken Vest er at vi har samlet alle 150 utviklere på ett sted og lager alt «på huset». Det viste seg å fungere utmerket – også da vi var pålagt å ha hjemmekontor.

Last ned Sparebanken Vest-appen gratis til iPhone her, eller gå hit hvis du har Android-telefon.

Vil gjøre bankhverdagen så enkel som mulig

Prosessen med å gjøre det mulig å bli kunde i appen begynte så smått for omtrent et år siden.

– På den tiden måtte du innom nettbanken og hente en kode for å kunne ta i bruk Sparebanken Vest-appen. Det var altfor tungvint, så det fikset vi for en stund tilbake, sier Eidem. Det neste steget var å sørge for at hele kundereisen kan starte i appen, inkludert det å bli kunde.

Enkle digitale løsninger er alfa omega for bankkundene våre, poengterer han.

– Vi skal gjøre vårt beste for å gjøre bankhverdagen så enkel som mulig for kundene våre. En naturlig del av det er at de skal kunne gjøre alt på mobilen, sier produkteieren.

Ha alle banktjenestene dine i lommen

Slik ser det ut når du åpner Sparebanken Vest-appen første gang.

Sparebanken Vest har langt over 100 000 innlogginger i appen hver eneste dag, og bruken øker stadig. En gjennomsnittlig Sparebanken Vest-kunde som bruker appen logger seg inn 25 ganger i løpet av en måned. Nettbankbrukeren klarer seg med fem ganger.
Det er flere fordeler med å bli kunde i appen, sier produkteier Eirik Eidem.

– Når du blir kunde via appen vår, får du tilgang til Norges beste bank-app med det samme. Dermed har du tilgang til alle de gode tjenestene våre fra lommen din fra første stund, sier han.

Les mer: Nyheten om kundeutbytte sørget for app-rekord for Sparebanken Vest!

Vil gjerne treffe kundene også

Utviklerne har en liten baktanke med denne nyvinningen også.

– Fordelen for oss som bank er at vi sparer tid samtidig som vi gir kundene et supert førsteinntrykk med Norges beste bank-app. Når det er sagt så er vi veldig glad i å møte kundene våre også, og vi vil selvfølgelig gjerne at de fortsetter med å stikke innom kontorene våre når det blir tillatt igjen.

De fleste av kundene våre foretrekker å komme inn på et av kontorene våre når de skal snakke med sin personlige rådgiver, legger han til.

– Slik skal det fortsette å være. Alt kan ikke erstattes med digitale løsninger, erkjenner Eidem.

Book et telefonmøte med en av rådgiverne våre her.

Kommenter artikkelen nedenfor: