Dobbelt Bergens-vinner i NMD Startup

Årets nyskaping under Nordiske Mediedager premierte de gode gründer-prosjekter.

Gründer Joachim Tvedt Rognaldsen og Jørgen Stien presenterte nyskapende teknologi fra Bergen med Nurofy sin presentasjon under NMD Startup.
Gründer Joachim Tvedt Rognaldsen og Jørgen Stien presenterte nyskapende teknologi fra Bergen med Nurofy sin presentasjon under NMD Startup. (Foto: Sparebanken Vest)

– En teknologi som enkelt kan hjelpe mennesker med demens gjennom bruk av musikk. Det er rett og slett hva Bergens-selskapet Soundio er i ferd med å utvikle, og med denne teknologien gikk gründerne av med seieren i NMD Startup.

Årets nyskaping under Nordiske Mediedager, NMD Startup, jakter på gründer-prosjekter med innovative produkter, tjenester og teknologi innen mediebransjen. Fra Sparebanken Vest deltok nettredaktør Espen Grimmert som jurymedlem. Han forteller at juryen var svært samstemt om at Soundio hadde det mest spennende prosjektet av de åtte som presenterte seg under Nordiske Mediedager.

– Soundio har et spennende produkt som løser et stort samfunnsproblem. Selskapet får allerede svært gode tilbakemeldinger i testfasen de er inne i, og de har en god plan for hvordan de skal skalere og skape vekst for produktet. I tillegg ble juryen imponert av en fantastisk pitch med masse energi, sier Espen Grimmert. Du kan se et intervju med vinneren på Medier 24.

Juryen hadde egentlig kun fått i oppgave å kåre en vinner, men juryen fra blant andre Schibsted, Bergen Teknologioverføring og Sparebanken Vest, ble så imponert av et av de andre prosjektene også, at det valgte å gi en andreplass også. Den gikk til selskapet Nurofy, også det fra Bergen.

Algoritme-styrte digitale kampanjer

Nurofy har utviklet to ulike annonseringsverktøyer som er styrt av kunstig intelligens. Disse verktøyene analyserer og optimaliserer automatisk digitale kampanjer, ved hjelp av algoritmer og maskinlæring. Det blir bedre resultater og nøyaktighet i treff på målgrupper og optimalisering av budsjetter mot best mulig pris.

Gründeren Joachim Tvedt Rognaldsen startet selskapet i 2015. Siden den gang har Nurofy doblet omsetningen hvert år med positiv bunnlinje, hvor målsetningen for 2018 er 8 millioner kroner. Selskapet har hatt en organisk vekst der pengene skytes inn igjen i selskapet og brukes i videreutvikling av løsninger og ansettelser.

Nurofy har allerede vært i markedet en stund, men kommer om kort tid med en ny fullversjon av sitt produkt.

Kan bli en bergensk revolusjon

Sparebanken Vest sitt jurymedlem Espen Grimmert sier at ingenting ville ha vært mer gledelig enn om digital boligannonsering kan revolusjoneres fra Bergen.

– Det er ikke tvil om at kunstig intelligens vil styre mer av og mer av annonseringen på nett. Google satser jo enormt her. Da er det gøy å se et lokalt selskap åpenbart lykkes med å lage en løsning som blir bedre og bedre dag for dag og som raskt øker omsetningen og håndterer flere annonser, sier Espen Grimmert.

Sparebanken Vest har vært samarbeidspartner for Nordiske Mediedager i en årrekke. I år støtter banken prosjektene NMD Ung og NMD Startup.

– Rubrikkmarkedet vil endre seg enormt. Da er det veldig spennende at vi «borti gaten» finner dyktige mennesker som jobber virkelig godt med algoritmestyrte annonsesyringsverktøy, legger han til.

Kommenter artikkelen nedenfor: