Divisjon for innovasjon og kundeopplevelse
Vinnerlaget: Hele divisjon for Innovasjon og Kundeopplevelse i Sparebanken Vest jubler for førsteplass i BearingPoints kåring av beste digitale produktopplevelse i Norge. Foto: Anne Lise Urdal.

– Denne prisen er et resultat av et strålende teamarbeid, dyktige medarbeidere, og grunntanken om at kundens behov alltid skal komme først, sier Bjørg Marit Eknes, konserndirektør for Innovasjon og Kundeopplevelse.

Konsulentselskapet BearingPoint står bak studien, Digitale ledere i Norge, som ble lansert i dag. Studien analyserer 75 ledende norske selskapers digitale modenhet ut fra et kundeperspektiv.

Best på nett og mobil

Sparebanken Vest er med i studien for første gang, og presterer best i kategorien «Digital produktopplevelse». Vi scorer spesielt høyt på god funksjonalitet og design, ifølge BearingPoint, og får ros for å ha en veldesignet nett- og mobilbank som er logisk strukturert, enkel å navigere i, i tillegg til at vi tilbyr interaktivt og engasjerende innhold.

Bjørg Marit Eknes
Bjørg Marit Eknes tar imot prisen for beste digitale produktopplevelse.

– Dette er en fantastisk anerkjennelse å få. Vi satte oss et ambisiøst mål for to år tilbake – vi skulle bli Vestlandets dyktigste og mest spennende utviklingsmiljø. Denne prisen viser at vi har gjort mye riktig, og at vi sannsynligvis har ett av landets beste utviklingsmiljø, sier Eknes.

Ekstra gøy er det når vi slår anerkjente nasjonale selskaper som DNB, NRK, Telenor og Finn.no, poengterer hun.

Kraftfullt utviklingsmiljø

Sparebanken Vest har oppnådd betydelige gevinster gjennom å bygge opp et inhouse IT-miljø. Dette har vært nøkkelen til suksess, tror Bjørg Marit Eknes.

– Det var et modig og motstrøms valg den gangen, og det gir oss konkurransefortrinn som vi ellers ikke ville hatt.

Banken har satset betydelig på kulturutvikling de siste årene, og blant annet gjort formidable endringer i måten vi arbeider med innovasjon og utvikling, fortsetter hun.

Utviklingsarbeidet er organisert i tverrfaglige team istedenfor prosjekter. Styringsgrupper er erstattet med standups og tavlemøter. Prosjektledere er byttet ut med produkteiere. I tillegg til et vesentlig antall IT-utviklere, har banken bygget opp et unikt miljø på brukeropplevelse og tjenestedesign.

– De tverrfaglige teamene har blitt ryggraden i det daglige arbeidet, med leveranser av nye kundevennlige tjenester, sier Eknes.

Kundene er med i utviklingen

Kundeorienteringen er helt essensiell i Sparebanken Vest – også i måten vi jobber med IT-utvikling.

– Alle utviklingsprosjekter har utgangspunkt i et reelt kundebehov som er fanget opp gjennom brukertesting eller andre steder. Et eksempel på det er møtebookingstjenesten som vi nettopp har lansert – her var kundene med helt fra starten, de har testet prototyper og gitt oss verdifulle tilbakemeldinger, sier hun.

Sparebanken Vests mobilbank har i en årrekke vært rangert høyest av alle norske mobilbanker i App Store og Google Play. Det kommer stadig vekk nye innovative tjenester som «Min Økonomi» som automatisk kategoriserer forbruket. Snart kommer «Mine Abonnement» som lar kundene holde oversikt over abonnementene sine, og kansellere abonnementene de ikke ønsker lenger direkte fra nettbank og mobilbank.

75 selskaper har blitt vurdert i BearingPoints studie Digitale ledere i Norge. Her er listen over de ti beste selskapene innen kategorien «Digital produktopplevelse»:

  1. Sparebanken Vest
  2. DNB
  3. SpareBank 1 Østlandet
  4. NRK
  5. Telenor
  6. Finn.no
  7. Vinmonopolet
  8. SpareBank 1 SMN
  9. Apotek 1
  10. Danske Bank

Kommenter artikkelen nedenfor: