– Dårlig strategi ligner på hundemat

Verdenskjente strategi-ekspert åpnet medieteknologi-konferansen.

Et av hovedpoengene til Richard Rumelt er at strategi først og fremst handler om å formulere hvordan du møter din bedrifts essensielle utfordringer. (Foto: Sparebanken Vest)
Et av hovedpoengene til Richard Rumelt er at strategi først og fremst handler om å formulere hvordan du møter din bedrifts essensielle utfordringer. (Foto: Sparebanken Vest)

– Noen selskaper tror de har en strategi, men i virkeligheten tar de en blanding av vekstmål, visjoner og prognoser, og kaller det en strategi. Da blir det noe jeg kaller hundemat, sier den verdenskjente strategen Richard Rumelt.

Mannen bak bestselgeren «Good Strategy/Bad Strategy» advarte mot «fluff» og slo et slag for sunn fornuft under åpningen av medieteknologi-konferansen mcb tech.18, et foredrag han ellers åpnet med replikken «glad for å være i Bergen, en ypperlig by for å kjøpe regntøy».

Formuler dine essensielle utfordringer

Hovedpoenget til Rumelt synes å være at strategi først og fremst handler om å formulere hvordan du møter din bedrifts essensielle utfordringer, heller enn lister på 17 punkter som inkluderer alt fra visjoner og vekstmål til motivasjonsteori.

– Når man blander sammen alt mulig og kaller det en strategi, så er det litt som når man fyller matskålen til hunden. Du blander sammen det du har av rester.

Så handler det også, ifølge Rumelt, om å være der når den neste bølgen skyter fart, heller enn når den har nådd toppen. Han brukte Steve Jobs sin restrukturering av Apple etter at han kom tilbake til selskapet i 1997 som eksempel på dette.

Slik var Steve Jobs sin snuoperasjon

– Teknologimagasiner var på denne tiden fulle av råd om hvordan Apple burde håndtere krisen de befant seg i. Steve Jobs gjorde noe helt annet enn hva ekspertene foreslo.

Richard Rumelt er mannen bak bestselgeren «Good Strategy/Bad Strategy». Han advarte mot «fluff» og slo et slag for sunn fornuft .
Richard Rumelt er mannen bak bestselgeren «Good Strategy/Bad Strategy». Han advarte mot «fluff» og slo et slag for sunn fornuft under åpningen av medieteknologi-konferansen mcb tech.18. (Foto: Sparebanken Vest)

– Steve Jobs slanket bedriften fullstendig. Han gjorde dramatiske kutt, men det var konsistente kutt. Apple var i utgangspunktet i et vanskelig marked, på grunn av Microsoft sin dominans. I stedet for å utfordre Microsoft på deres hjemmebane, programvaremarkedet for PC, formulerte Steve Jobs sin strategi som «to wait for the next big thing». Det ble itunes, ipod og deretter iphone.

Rumelts gjennomgang viste videre hvordan noen av verdens største selskaper har kommet dit de er gjennom å fange en eller flere slike bølger i det de formes.

Han kunne vise hvordan Intel er et selskap som har lykkes i å treffe to bølger, men som bommet på noen av de som fulgte. Mens Google er et eksempel på et selskap som har klart å treffe hele fire viktige, teknologiske bølger.     

Betimelig påminnelse om sunn fornuft

Sparebanken Vest støtter medieteknologi-konferansen mcb tech.18 gjennom bankens gavemidler innen samfunnsansvar. Konferansen blir organisert av NCE Media. Daglig leder i NCE Media, Anne Jacobsen, er svært fornøyd med å ha kapret Richard Rumelt til åpningsforedraget ved konferansen. I hans ånd kan hun love en «fluff»-fri konferansene i to dager.

Få bedrifter klarer å treffe de vesentlige bølgene mer enn en gang, men noen av de som har klart det er også de som får en sterk plass i folks bevissthet over tid.
Få bedrifter klarer å treffe de vesentlige bølgene mer enn en gang, men noen av de som har klart det er også de som får en sterk plass i folks bevissthet over tid. (Foto: Colourbox)

– Hans foredrag er en betimelig påminnelse om hvor langt man kommer med sunn fornuft, sier hun.

– Hvilke store trender ser du ellers avspeile seg i konferanse-programmet?

– Noe vi ser veldig tydelig nå, er at alle aktører innen medieteknologi er nødt til å tenke globalt med løsningene som tilbys. Dette feltet er preget av konstant disrupsjon og raskt skiftende trender.

– Richard Rumelt sitt budskap om å ikke fortape seg i «fluff» kan godt være en rettesnor både for konferansen og for hverdagen på medieteknologi-feltet, sier Anne Jacobsen på mcb tech.18-konferansens åpningsdag.

Kommenter artikkelen nedenfor: