Espen Grimmert og Åsne Ådland-Dale fra Sparebanken Vest sammen med Ingvild Nave og Øyulf Hjertenes fra Bergens Tidende under lanseringen av BT20 (Foto: Helena Flotve)
Espen Grimmert og Åsne Ådland-Dale fra Sparebanken Vest sammen med Ingvild Nave og Øyulf Hjertenes fra Bergens Tidende under lanseringen av BT20 (Foto: Helena Flotve)

I morgen lanseres BT20, Bergens Tidenes nye nyhetspodcast med Ingvild Nave som programleder. Sparebanken Vest er med som partner når BT nå øker sin podcast satsing kraftig

I BT20 vil vi fortelle lytteren alt de trenger å vite for å forstå de viktige sakene i Bergen og på Vestlandet. Vi vil gå i dybden, og vi vil ta lytteren med inn i sakene gjennom våre dyktige journalister og kommentatorer, sier Øyulf Hjertenes, sjefredaktør og administrerende direktør i Bergens Tidende

– I dagens medielandskap er nyheter ofte kjappe og forgjengelige. BT20 skal være det motsatte: Et dypdykk som forteller lytteren hva denne saken egentlig handler om. Vi har latt oss inspirere av suksessen som The New York Times har hatt med et lignende opplegg i The Daily, og er såpass ubeskjedne at vi tror vi kan få til noe av det samme i Bergen.

Sparebanken Vest er en innovativ og kreativ annonsør

– BT20 er også en spennende arena for å utvikle annonseproduktene våre. Vi har ingen tro på annonseformater som skriker til deg at det er tilbud på Nille. Vi må lage formater som er bedre for lytterne våre, og dermed også annonsørene. Derfor har det vært en fornøyelse å jobbe sammen med Sparebanken Vest i dette prosjektet. Banken er en innovativ og kreativ annonsør, som ser muligheter og som tør å prøve nye ting.

BT20 vil være en ukentlig podcast, hvor det viktigste du bør vite er satt sammen til en sending på om lag 20 minutter.

– Jeg er naturligvis veldig glad for at Sparebanken Vest ser verdien av å være med å finansiere god og viktig journalistikk fra Bergen og Vestlandet. Men jeg er også veldig glad for at vi kan jobbe tett sammen med banken i å skape morgendagens annonseformater, avslutter Hjertenes.

Verken Google eller Facebook kan matche Bergens Tidende

– Vi elsker ambisjonene til BT om å lage Norges beste nyhetspodcast. Og vi synes de velger rett når de nå jobber tett sammen med bare en kommersiell partner. Her gir Bergens Tidende oss et produkt verken Google eller Facebook kan matche, sier nettredaktør i Sparebanken Vest Espen Grimmert

– Sammen med BT vil vi produsere to unike innslag til hver podcast. I midten av hver episode vil vi fortelle om Sparebanken Vests samfunnsengasjement. I likhet med BT har også Sparebanken Vest tilgang på en rekke gode historier om og relevant for de som bor på Vestlandet, forteller Åsne Ådland-Dale, leder for samfunnsansvar hos Sparebanken Vest.

I 2018 skal Sparebanken Vest sette 150 millioner kroner i gavemidler i arbeid på Vestlandet.

– Noen ganger hjelper vi lokale helter å sette gode ideer i bevegelse. Andre ganger jobber vi med organisasjoner, prosjekter eller bedrifter for å bringe nye tilbud og muligheter til ulike nabolag rundtomkring på Vestlandet. Her kan du høre glimt fra noen av prosjektene vi støtter i år: Studietilbud for bransjer i omstilling, sosialt entreprenørskap, turstier som skal bygges og mye mer, fortsetter Åsne Ådland-Dale.

I slutten av hver episode blir det mer kommersielle budskap ofte knyttet til nye enkle digitale tjenester for Sparebanken Vest sine kunder.

Ingvild Nave blir fast programleder for BT20 (Foto: Helena Flotve)
Ingvild Nave blir fast programleder for BT20 (Foto: Helena Flotve)

Et banebrytende prosjekt

– Det er fantastisk for oss å jobbe med Sparebanken Vest. På mange måter er dette allerede et banebrytende prosjekt, både når det gjelder format og samarbeid på tvers av flere avdelinger, sier Anna Larsson, Salgssjef i Bergens Tidende.
– Det at vi har med en annonsør som våger å tenke nytt og som dessuten ser mulighetene som ligger i podkast, er også med på å heve nivået på prosjektet. Det tette samarbeidet gjør at vi sammen vil klare å få frem budskap og innhold for Sparebanken Vest på en ny og engasjerende måte. Jeg er veldig stolt over produktet og hele teamet som jobber med BT20.

– Vi liker virkelig godt å arbeide tett sammen med Bergens Tidende som vi føler er innovative og flinke både redaksjonelt og kommersielt. Det er viktig både for oss som bank og ikke minst for Vestlandet at vi har gode, sterke, lokale redaksjoner. Derfor betaler jeg med et større smil fakturaer fra Bergens Tidende enn regninger fra internasjonale annonsegiganter, smiler Grimmert

 

 

Kommenter artikkelen nedenfor: